Tjänster

Vad söker du?

 
 
 

 
 
 

Hemsidor för såväl föreningar och event som företag är jätteviktiga för att nå ut, för att nå nya kunder/besökare och för att binda befintliga.
Många har redan en hemsida, men många är också svåra att använda, att hitta information på eller att överhuvudtaget synas när någon söker.


Så fungerar det

Arbetsgång från idé till publicering och uppföljning

 

  • Vi träffas och går igenom dina önskemål, funktioner som ska finnas med, vilket webbhotell osv.
  • Första skisser på några av hemsidans sidor tas fram, som du ger återkoppling på.
  • Efter ev. ändringar och ditt godkännande görs själva hemsidan med valda funktioner
  • Ditt innehåll läggs in och publicering förbereds
  • Projektet publiceras och sidan görs synlig för besökare och sökmotorer.
  • (Oftast vill man uppdatera och ändra på sin hemsida själv, men i de flesta fall saknas tid. Här finns hjälp med nyheter, uppdateringar, nya funktioner, statistik mm.)

Responsiv

Låt hemsidan själv anpassa sig

Varierande av innehåll så använder upp till 60% av besökarna till en hemsida i Sverige INTE en dator när de besöker den. Därför borde det nästan vara ett krav på att en hemsida ska vara responsiv, dvs. att den anpassar sig utifrån vilken plattform hemsidan besöks ifrån.

Använder du en enhet just nu med en bredare skärm, ex en dator – prova att ändra storleken på fönstret så ser du hur sidan anpassar sig i allt från bredd till textstorlek och bilder.


Funktioner

Sökfunktioner, galleri, eventkalender, annonsplatser, scheman eller egentligen det mesta

Det finns många funktioner att önska många hemsidor. Fundera på vad du verkligen behöver, har användning för och framförallt – vad som underlättar för dina besökare.


Annonsering

Börja själv och spara pengar

Många frågar var man ska annonsera för bästa resultat, det finns ju mängder av annonsplatser – svaret är att prova.
Om vi ex. tar Google och Facebook. Gör en annons på varje som löper ex. en vecka, med samma budget och samma målgrupp. Prova – sen ser du i resp. statistik vilken som gav dig mest.

Sen finns det oftast massor av lokala annonsplatser och mängder med olika sätt att rikta in sig på specifika målgrupper, efter intressen, kön, ålder, geografiskt osv.


Är det något du saknar eller undrar?
Det är bara att fråga

En logotyp består oftast av en symbol kombinerad med ett namn i en specifik stil och färg, men kan även bestå av endast ord.
Den kan symbolisera t.ex. ett företag, en förening, ett varumärke eller ett evenemang.


Att tänka på

Gör logotypen först

Logotyp och grafisk profil är något som man vill ha klart innan annat material eftersom man vill att de ska vara den röda tråden genom allt informationsmaterial så att det blir enhetligt och lätt att känna igen. Några andra saker som kan vara bra att tänka på är:

 

  • Lätt att känna igen
  • Associerar till företagets namn
  • Fungera i olika storlekar (eller finns i extra utföranden för detta)
  • Finns i format för både tryck och/eller webb.

Så fungerar det

Det ska vara enkelt

 

  • Vi går tillsammans igenom dina tankar och önskemål.
  • Några olika förslag på logotyper tas fram, som du ger återkoppling på.
  • Efter ev. ändringar och ditt godkännande görs den färdiga logotypen.
  • Du får logotypen skickad till dig i de vanligaste formaten samt vektoriserad EPS eller de format som föredras.

Vektorisering

Bild till streck och punkter

Har du nån gång blivit tillfrågad efter en vektoriserad bild eller logotyp när du ska ex. trycka något? En bild som egentligen bara består av punkter, linjer, cirklar och liknande. Ska man enkelt förklara det så betyder det en bild som inte blir suddig oavsett hur mycket du förstorar eller förminskar den.

Karlskoga Webbyrå hjälper dig med vektorisering, t.ex. av din befintliga logotyp, så att den blir enklare att använda och alltid ser bra ut, i alla storlekar.


Här är exempel på vektoriserad och inte.
Tryck på dem för att visa vad som händer om storleken förändras.


Är det något du saknar eller undrar?
Det är bara att fråga

Grafisk design, grafisk formgivning, handlar om användandet av typsnitt, logotyper, färger och så vidare på saker och ting, i trycksaker, eller i digitala media och system.


Så fungerar det

Det ska vara enkelt

  • Vi går tillsammans igenom vad du söker och vilket text- och bildmaterial som finns.
  • Ett förslag tas fram, oftast i PDF-format, som du ger återkoppling på.
  • Efter ev. ändringar och ditt godkännande görs det färdiga originalet för leverans till ex. tryckeri.

Design av trycksaker

Visitkort, flyers, affischer, produktblad, menyer, utställningsmaterial eller egentligen det mesta

Har du en idé om hur du vill få fram ett budskap eller underlätta för dina kunder, t.ex. med en trycksak?
Hjälp hela vägen från ide och design till färdig produkt, eller om du vill använda egen tillverkare, till tryckfärdigt original.


Design av annonser

Grafisk formgivning av dina annonser

Karlskoga Webbyrå föredrar, lite uppenbart, att annonsera på internet, men hjälper dig gärna med annonser som trycks också.


Är det något du saknar eller undrar?
Det är bara att fråga